TIPS OM DE INTERNE COMMUNICATIE TE VERBETEREN BINNEN JOUW BEDRIJF!

05/08/2022

Interne communicatie is een cruciaal onderdeel van elke organisatie. Het belangrijkste doel ervan is om informatie te delen met medewerkers, om ze succesvol te maken in hun rol en ze te betrekken bij de organisatie. Bovendien loopt de externe communicatie hierdoor ook soepeler én met meer succes.

Toch valt er op het gebied van interne communicatie voor veel organisaties nog flink wat te winnen. Veel medewerkers voelen zich niet betrokken bij de organisatie. Wat kun je eraan doen om dit te veranderen?


Wat is interne communicatie?

Interne communicatie bestaat uit alle vormen van informatie-uitwisseling voor en door medewerkers. Het gaat hierbij zowel om de formele en informele communicatie in de organisatie.

Voorbeelden van interne communicatie zijn:

  • Het delen van bedrijfsupdates via nieuwsbrieven;
  • Medewerkers informeren via het intranet;
  • Dagelijkse communicatie via e-mail;
  • Mondelinge communicatie zoals een teamvergadering en werkoverleg.


5 tips om de interne communicatie te verbeteren

  1. Deel belangrijke business updates

Houd al je medewerkers altijd up-to-date over productveranderingen, promo’s, nieuwe systemen, of bedrijfsrichtlijnen. Gebruik afbeeldingen om te zorgen dat het er visueel aantrekkelijk uitziet en zorg ervoor dat je belangrijke mededelingen bovenaan de tijdlijn vastpint.

  1. Deel het grotere plaatje

Frontline medewerkers voelen zich vaak losgekoppeld van het hoofdkantoor. Begin daarom met het delen van de waarden van de organisatie, bedrijfsdoelen en hoe het bedrijf ervoor staat ten opzichte van deze doelen. Dit zal je medewerkers helpen om zich betrokken te voelen bij het grotere plaatje.

Tip: Deel media updates, business resultaten, statistieken en positieve reviews. Medewerkers zullen zich trots voelen om bij jouw organisatie te werken!

  1. Breng teams en afdelingen met elkaar in contact

Weten de verschillende afdelingen of teams binnen jouw organisatie allemaal van elkaar wat ze doen? En werken ze wel eens samen? Door teams met elkaar in contact te brengen, maak je het uitwisselen van kennis mogelijk. Organiseer eens een gezamenlijke brainstorm of een vraag-en-antwoord-sessie. Soms kunnen tips of nieuwe inzichten uit onverwachte hoek komen.

Je verbetert je interne communicatie én je organisatie als geheel. Verder bevordert het de band tussen collega’s – en dat kan de communicatie alleen maar ten goede komen.

  1. Organiseer team challenges

Verbeter de teamspirit met een beetje leuke en gezonde concurrentie tussen afdelingen of locaties. Voeg bijvoorbeeld prijzen toe om deelname aan te moedigen. Laat je inspireren door de laatste trends op social media en stimuleer medewerkers om zichzelf te laten zien.

  1. Feedback is een echte must bij verbetering

In een organisatie met een strakke hiërarchie is de interne communicatie vaak slecht, omdat er niet goed gecommuniceerd wordt met de medewerkers. Daarnaast gaat de communicatie vaak maar één kant op: van boven naar onder. Het management en directie moeten echter niet de enige zijn die intern communiceren: medewerkers barsten immers ook van de kennis. Geef medewerkers daarom ruimte, maar ook vrijheid, om hun mening en feedback te delen.

Zorg dat de communicatie in alle richtingen mogelijk is. Top-down van directie naar het personeel, bottum-up van het personeel naar de directie, horizontaal tussen de werknemers en diagonaal tussen de verschillende afdelingen.