ADVERTEREN OF SPONSORED POSTS OP FACEBOOK, WAT KIES JIJ?

15/07/2022

Maak jij al gebruik van de verschillende advertentiemogelijkheden die worden aangeboden door Facebook? Je kunt Facebook-berichten sponsoren of adverteren, maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen deze opties? Wij leggen het uit!

Wat is Facebook adverteren?

Veel bedrijven maken gebruik van Facebook adverteren met als grootste redenen: het sponsoren van de onderneming en het bereiken van de doelgroep. Het is dan ook een belangrijk onderdeel van social media marketing.

Als een organisatie wil adverteren via Facebook, moet het aangemeld zijn bij de Facebook Ads Manager. Het advertentiebeheer is een belangrijk hulpmiddel voor het maken van advertenties, het bepalen wie de advertenties te zien krijgen en het bijhouden van advertentieprestaties.

Facebook adverteren bestaat uit 7 stappen:

Stap 1. Kies je marketingdoelstelling

Stap 2. Selecteer de doelgroep

Stap 3. Bepaal waar de advertentie wordt weergegeven

Stap 4. Stel je budget in

Stap 5. Kies een advertentie-indeling

Stap 6. Plaatsing van de advertentie

Stap 7. Beheer van de advertentie


Wat zijn gesponsorde berichten?

Gesponsorde berichten zijn berichten die je over het algemeen op de tijdlijn van een Facebook-pagina voorbij ziet komen. Redenen voor het kiezen voor gesponsorde berichten zijn onder meer de zichtbaarheid van de pagina verhogen en het bereik van berichten vergroten.

Het is vrij eenvoudig om berichten te sponsoren. Je hoeft hiervoor namelijk geen Facebook Ads Manager-account aan te maken. Bijvoorbeeld voor het delen van belangrijke updates of speciale aanbiedingen kan het sponsoren van berichten een goede oplossing zijn. Bij het sponsoren van het bericht hoef je enkel drie dingen in te voeren, namelijk:

  1. De doelgroep
  2. Het budget
  3. De looptijd van de gesponsorde berichten.

Bij gesponsorde berichten is het belangrijk om te onthouden dat de opties beperkt zijn. Zo kunnen voor gesponsorde berichten enkel websitebezoek, interactie en chatberichten als doeleinden worden gekozen en zijn er slechts beperkte mogelijkheden bij het kiezen van een doelgroep. Bovendien kun je berichten na publicatie niet meer aanpassen.

Facebook adverteren versus gesponsorde berichten

Het grootste verschil tussen Facebook adverteren en gesponsorde berichten zijn de advertentiemogelijkheden. Waar de toepassing van gesponsorde berichten over het algemeen eenvoudiger en minder tijdrovend is voor adverteerders, zijn Facebook-advertenties specifieker. Bovendien zijn de mogelijkheden voor Facebook adverteren veel groter dan bij gesponsorde berichten.

Als je geen ervaring hebt met adverteren via social media, is het toepassen van gesponsorde berichten een goede optie. Wil je meer weten over adverteren op Facebook? Dan kun je ook vrijblijvend contact met ons opnemen voor meer uitleg.