NIEUWE REVIEW-WET

24/06/2022

Het is al lang zo dat niet alle reviews en recensies zijn toegestaan. De reviews moeten eerlijk zijn. Misleidende handelspraktijken en misleidende reclames zijn namelijk niet toegestaan.

Maar op 28 mei 2022 gaan er nieuwe regels in over reviews. Deze regels zijn vooral een specificering en verduidelijking van de regels die al bestonden. Dat betekent mogelijk wat aanpassingen in hoe je recensies en reviews toont op je website.


Alleen recensies van klanten

Je mag alleen nog recensies en reviews tonen van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gekocht of gebruikt. Hebben ze het niet bij jou gekocht, maar kun je wel nagaan of ze het werkelijk gebruikt hebben, dan mag je de recensie dus ook tonen. Je moet hiervoor ‘redelijke en proportionele stappen’ nemen. Deze verplichting heb je ook bij recensies die via andere platformen worden geplaatst, zoals speciale reviewplatforms.


Informeren over jouw recensiebeleid

Het is niet heel duidelijk overgenomen in de Nederlandse wet, maar het staat wel in de richtlijn: je moet zelfs uit gaan leggen wat je recensiebeleid is.

  • Hoe ga je controleren of recensies van klanten of gebruikers komen?
  • Hoe rangschik je de recensies en laat je wellicht negatieve recensies weg?
  • Op welke manier bereken je een gemiddelde score?

Deze regels moeten, via een link, duidelijk te vinden zijn bij de recensies zelf. Er wordt dus niet zoveel verboden, zolang je er maar eerlijk over bent.


Wat zijn redelijke en proportionele stappen?

Een grotere onderneming moet natuurlijk meer ondernemen dan een eenmanszaak met lage omzet. Een professionele reviewdienst moet andere maatregelen nemen dan de verkoper van de producten of diensten. De maatregelen mogen nooit zo streng zijn dat daardoor te lastig wordt om recensies achter te laten.

De Europese Commissie stelt zelf de volgende maatregelen voor:

  • Opgeven van een boekingsnummer.
  • Registratieplicht voor het plaatsen van een recensie.
  • Met technische middelen controleren of iemand consument is, zoals controleren van een IP-adres of het e-mailadres verifiëren.
  • Regels over valse en betaalde recensies.
  • Frauduleuze activiteiten automatisch opsporen.
  • Een klachtenregeling, zodat ondernemers valse recensies kunnen laten verwijderen.