17/06/2022
Online videomarketing wordt steeds populairder en is het meest geschikte medium om je boodschap over te brengen. Tegenwoordig spreken we van een nieuwe generatie klanten, een generatie die online leeft, kijkt en koopt.
Door de vluchtige levensstijl van die nieuwe generatie is het als bedrijf vooral belangrijk op te vallen en de aandacht van je potentiële klanten te trekken en te behouden. Uit onderzoek blijkt dat online video marketing hier perfect voor is. Videomarketing is dus niet meer weg te denken. Leuk natuurlijk, maar hoe zorg je nu dat tussen al die videocontent jouw video nog opvalt?
Hieronder volgen 5 stappen die je helpen een goede video te bedenken, maken en verspreiden
1. Wie is je doelgroep?
Als het goed is, heb je als bedrijf helder wie jouw doelgroep is. Bedenk waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Willen ze geïnspireerd worden, hebben ze behoefte aan tutorials of zijn ze misschien op zoek naar video’s met informatie over specifieke producten? Maak video’s die je doelgroep wil zien en handig vindt. Maak geen video’s die jij alleen wil zenden. Je doelgroep moet er ook écht wat aan hebben.
2. Wat is het doel?
Voordat je de camera erbij pakt, moet je bepalen wat de inhoud van jouw video wordt. Wat wordt de boodschap van de video en hoe kun je deze het beste vertalen naar een video voor jouw kijkers?
Zorg dat het verhaal wat je wil vertellen, duidelijk is. Bespreek het verhaal bijvoorbeeld ook eens met iemand die niet zoveel van de inhoud weet als jij. Je krijgt dan unieke inzichten en ideeën om jouw video te verbeteren voor jouw doelgroep.
Een duidelijk verhaal voor ogen hebben, levert meer tijd op bij de pre-productie, opnames en montage. Je weet namelijk wat past in je video en wat niet. Hierdoor kun je makkelijker een script schrijven, gerichter filmen en eenvoudiger monteren.
3. Wees goed voorbereid
Als je het verhaal duidelijk hebt, ga je dit omzetten naar een script en draaiboek. Deze fase heet de pre-production. In een script vertaal je het verhaal en de boodschap naar een overzicht met tekst en beelden die in de video moeten komen. Een script zorgt niet alleen voor overzicht qua scènes, het zorgt er ook voor dat je tijdens de productie geen shots vergeet te filmen.
Dan is er natuurlijk ook nog het draaiboek! Een draaiboek staat vol met taken, locaties, belichting, camera’s, apparatuur, acteurs, rekwisieten en ga zo maar. Alles wat nodig is om de video te produceren, kun je terugvinden in het draaiboek.
Bij kleine videoproducties komt het wel eens voor dat het script met het draaiboek gecombineerd wordt. Maar tijdens grote, hectische producties raden wij dit af. Dit is namelijk je enige houvast in de chaos.
4. Maak je video
Je hebt je ingeleefd in je doelgroep, je hebt je verhaal helder en je hebt een script en draaiboek. Nu mag je de camera erbij pakken en gaan filmen. Bedenk goed of je zelf over de kennis en middelen beschikt om jouw video te maken. Het is zonde als je een mooi verhaal wilt vertellen, maar het komt niet uit de verf tijdens de productie. Een goede camera gebruiken betekent nog niet dat je een goede video kan maken.
Een bedrijf of freelancer inhuren om dit voor jou te doen, is dat ook geen slecht idee. Bij Silver Click maken wij sinds kort ook video’s voor onze klanten. Heb je hier interesse in? Laat het ons dat zeker even weten!
5. Distributie
Je video is klaar. Nu nog even uploaden en dan ben je klaar, toch? Niets is minder waar! Deze stap is cruciaal in het laten slagen van jouw video.
In de eerste stap bepaalde je wat je doelgroep wil zien. Net zo belangrijk is het om te weten waar jouw doelgroep zich bevindt. Er zijn talloze videoplatforms met talloze doelgroepen, denk aan Facebook, YouTube, Instagram en Vimeo. Al die platformen vragen om een andere aanpak en werkwijze.
Als je video eenmaal online staat, wordt-ie niet vanzelf gezien. Om gezien te worden moet je een goede omschrijving schrijven bij de video, je hebt ‘ambassadeurs’ nodig die jouw video delen en een actieve houding hebben bij het reageren op je videoreacties. Wil je de video flink promoten, kun je voor betaalde promotie kiezen. Het soort videoproductie bepaalt hoe je de bovenstaande stappen uitvoert.