25/03/2021
Een nieuw jaar voor de deur, dus wij willen aftrappen met de online marketing trends van 2022. Welke veranderingen kunnen we verwachten en hoe ga jij die toepassen in je online marketing? Met de online marketing trends van 2022 weet je wat internetbezoekers willen, wat je moet doen om hen te bereiken en hoe je uitblinkt met jouw online marketing!
Journey orchestration; elk contactmoment telt
Klantervaring is key. Wil je het in 2022 goed aanpakken? Dan moet je zorgen dat mensen jou benaderen vanwege positieve klantenervaringen. Vroeger stond het merk centraal en waren mensen erg gericht op de kwaliteit. Nu verschuift het meer naar de beleving die mensen hebben met jouw bedrijf.
Zet journey orchestration in om beter in te spelen op die klantervaring en te achterhalen welk aspect mensen verbindt aan jouw product. Dit is de belangrijkste trend voor de online marketing in 2022. Je gaat onderzoeken welke behoeften mensen hebben wanneer ze op jouw platform terechtkomen. Dit doe je door contact met je klant op te nemen en met vragen te achterhalen wat zijn motivatie is om bij jou een product of dienst af te nemen.
Mensen willen ontdekken waar een bedrijf voor staat en daar doen ze meer onderzoek naar voordat ze een aankoop doen. En wij willen wij ons aan de klant verbinden en onze loyaliteit naar de buitenwereld tonen. Dit doe je door simpelweg op de klant te focussen, de kwaliteit te verhogen en door de betrouwbaarheid van jouw bedrijf.
Augmented reality toepassen
Augmented reality is een methode om objecten met je telefoon te visualiseren in de ruimte waar je je bevindt. Mensen die op zoek zijn naar een nieuw meubelstuk, kunnen de complete woonkamer zogenaamd inrichten en precies kijken hoe de kleuren en afmetingen van die ene bank passen in de ruimte. Met deze trend speel je in op de gemakken waar de klant behoefte aan heeft.
Niet alleen in je webshop, ook op social media wordt met de opkomst van filters de trend in stand gehouden. De filters breiden zich steeds meer uit in mogelijkheden en met je bedrijf kun je daar goed gebruik van maken. En met augmented reality geef je ze de optie om via social media jouw producten uit te proberen
Interactieve marketing
Een functionele en responsieve website die is ontworpen om de best mogelijke klanten ervaring te bieden, is altijd essentieel geweest. Het toevoegen van interactieve elementen aan je website of sociale media is een geweldige manier om waarde toe te voegen. Bovendien worden ze betrokken bij je merk en komen ze meer te weten over je producten. Je kunt met interactieve marketing denken aan beoordelingen, peilingen, vragenlijsten, wedstrijden, onderzoeken en interactieve video’s.
Mobielvriendelijkheid en voice search
De punten die in 2022 nog belangrijker worden zijn mobielvriendelijkheid en voice search. Steeds meer gebruikers zitten op mobiel in plaats van op desktop. Dus zorg dat je website perfect presteert op mobiel. Google wil enkel de beste websites aan zijn bezoekers tonen en straft slechte mobielvriendelijkheid dan ook af.
Dan heb je nog voice search. Hier kan je op inspelen door bijvoorbeeld het goed in te vullen van Google Mijn Bedrijf. Wanneer mensen zoekopdrachten uitspreken als ‘dichtstbijzijnde schoenenwinkel’ kan Google eenvoudig jouw winkel en locatie als antwoord geven.
Google Advertenties
Voorheen werden Google advertenties samengesteld met voor ieder zoekwoord een aparte advertentiegroep. Nu gaat de focus naar de intentie van degene die zoekt. Hoe zorg jij ervoor dat je hem naar een specifieke webpagina stuurt? Met hulp van Googles algoritme en door zoekwoorden te bundelen in één advertentie, is het in 2022 een stuk eenvoudiger. Je kunt meer vertrouwen op de adviezen van Google en de advertenties die je hebt ontworpen. Ze worden op basis van het algoritme automatisch én optimaal aan de bezoeker getoond.