WAT JE NIET MOET DOEN OP GOOGLE MIJN BEDRIJF

04/02/2022

Een goed ingerichte Google-bedrijfspagina voorziet je bedrijf van SEO-voordelen die je boven de concurrentie uit laat stijgen. Maar, dan moet je er natuurlijk wel goed gebruik van maken. Wat moet je vooral niet doen als je alles uit Google Mijn Bedrijf wil halen? Wij geven je in dit artikel 3 no- go’s die je beter achterwegen kunt laten in Google Mijn Bedrijf.

Google Mijn Bedrijf

Met een Google Mijn Bedrijf-account krijg je meer dan een bedrijfsvermelding. Via jouw kosteloos bedrijfsprofiel kun je eenvoudig in contact komen met klanten op Google Zoeken en Maps. Het is de perfecte manier om jouw onderneming in contact te laten komen met potentiële klanten. Verder kun je foto’s en aanbiedingen op jouw profiel posten om te laten zien wat jouw bedrijf uniek maakt en er zo voor zorgen dat klanten voor jou blijven kiezen.

De no go’s

  1. Het perfecte plaatje

Veel ondernemers laten zich op een goede manier zien aan de buitenwereld. Helaas zijn er ook een aantal die zich voordoen als het perfecte plaatje, maar dit uiteindelijk totaal niet zijn. Met het toevoegen van nepfoto’s en video’s misleid je klanten. Het zal uiteindelijk zorgen voor een ongeloofwaardig bedrijf. Niet alleen met foto’s wordt er veel anders voor gedaan. Andere voorbeelden hiervan zijn het toevoegen van extra locaties om meer gezien te worden of het plaatsen van neppe reviews om je beter voor te doen dan je daadwerkelijk bent.

Dit alles is tegen Google Terms of Services en zal uiteindelijk de ongeloofwaardigheid vergroten. Ook kun je geboycot worden door Google waardoor je niet meer zichtbaar bent in de zoekresultaten. In de uitgangspunten geven zij aan dat ze je content kunnen verwijderen als zij erin geloven dat jouw content in strijd is met de Google Terms of Service.

  1. Geen aandacht schenken aan reviews

Als een goede vriend van je vertelt dat de service bij een specifiek restaurant enorm slecht was, ga jij daar hoogstwaarschijnlijk niet snel meer heen. Dit kan ook gebeuren in Google in de vorm van reviews. Je klanten kunnen reviews geven en beoordelen op een schaal van 5 sterren.

Het negeren van een klantreview zal niet gewaardeerd worden door je klant en een eventuele vervolgaankoop verhinderen. Ook negatieve reviews zullen voorkomen op je pagina. Dit maakt niet uit, iedereen maakt fouten. Maar de manier van verwerking van deze review kan wel verkeerd zijn.

Reviews verwijderen om alleen de goede over te laten zal wederom de ongeloofwaardigheid vergroten. Ga niet boos tegen je klanten in maar probeer het netjes op te lossen en de negatieve review om te buigen naar een positieve.

  1. Het plaatsen van slechte foto’s

De foto’s in Google Mijn Bedrijf vertellen veel over je onderneming. Goede foto’s leiden tot meer traffic naar je website en uiteindelijk tot meer sales. Het is daarom van groot belang dit goed in te richten. Een absolute no-go bij foto’s is het gebruik van stockfoto’s. Dit geeft een ongeïnteresseerde en niet persoonlijke look aan je bedrijfspagina. Vermijd het plaatsen van foto’s van je klanten zonder toestemming. Oude foto’s van je vorige bedrijfspand of vorige menukaart werken meestal ook niet goed mee. Foto’s waarvan je de pixels kunt tellen, zijn ook niet heel handig.

Plaats dus hoogwaardige foto’s van je onderneming op je pagina. Bijvoorbeeld van jouw team, dit zorgt voor een persoonlijke feel. Of plaats een foto van je producten of je menukaart. Mensen kunnen zo in één opslag zien of dit interessant is. Dit alles zal uiteindelijk zorgen dat potentiële klanten vertrouwen krijgen in je bedrijf. En leidt tot meer traffic en sales.