28/01/2022
Veel kleine bedrijven denken dat een website niet belangrijk is. Ze zijn van mening dat een Facebook-pagina, of zelfs een kaartje met hun telefoonnummer voldoet. Ze zien een website als een overbodige luxe dat ze zich niet kunnen veroorloven. Maar dat is een echte misvatting.
Tegenwoordig is het internet niet meer weg te denken uit het zakenleven en is een website ook even belangrijk als een telefoon of fax. Met een website neemt de potentie om te groeien als bedrijf flink toe. Als je nog steeds denkt dat je bedrijf geen website nodig heeft, lees dan snel onderstaande redenen waarom een website een echte meerwaarde voor je bedrijf is.
1. Informatiepunt
Een website werkt informatief. Klanten kunnen 24 uur per dag te weten komen wanneer je open bent, wat je te bieden hebt en hoe ze je kunnen contacteren. Verder kunnen potentiële klanten nieuwe diensten of huidige diensten bekijken. Men verwacht nou eenmaal eenvoudig informatie te vinden op jouw website wanneer ze deze nodig hebben.
Verder is het voor klanten gemakkelijk dat ze niet uit hun stoel moeten komen om naar je winkel of bedrijf te komen en de aangeboden producten te verkennen. Op je website kunnen ze alles dat ze nodig hebben zelf vinden en ze voelen geen druk om iets te kopen.
2. Geloofwaardigheid en professionaliteit
Elke ondernemer wil dat zijn bedrijf geloofwaardig, betrouwbaar en professioneel overkomt. De betrouwbaarheid van jouw bedrijf is iets waarmee jou bedrijf gaat of staat. Wanneer jij geen website hebt lijkt het alsof er iets te verbergen valt. Of dat het niet professioneel wordt aangepakt. Tegenwoordig wordt het als vanzelfsprekend beschouwd dat bedrijven een eigen website hebben. Wanneer dit niet het geval blijkt te zijn, worden klanten achterdochtig.
Verder is een eerste indruk blijvend en allesbepalend. Dankzij een website kan je het imago van je bedrijf stevig opkrikken. Laat je potentiële klanten via je website weten waarvoor je staat en creëer zo vertrouwen.
3. Meten is weten
Een website en online aanwezigheid creëert ook een krachtige manier om meer over je bezoekers te leren. Zodra je website actief is, kan je zien welke mensen geïnteresseerd zijn in je bedrijf en je product en waar hun interesses liggen. Zo kun je doelgericht mikken op klanten op basis van hun voorkeuren.
Je kunt elke interactie en elke bezoeker grondig onderzoeken. Je kunt zien op welke pagina ze binnenkomen, wat voor zoektermen ze in Google voor hebben gebruikt, hoe lang ze op je website blijven en waar ze de website verlaten. Op die manier kun je jouw website optimaliseren. Je weet namelijk welke pagina’s het goed doen en welke niet. Wat is daar de reden voor en wat kun je het beste aanpassen? Dit is iets wat onmogelijk is bij brochures of andere vormen van reclame.
Naast dat je jouw website kunt optimaliseren kun je ook jouw gehele marketing optimaliseren. Een website geeft inzicht in hoe potentiële klanten bijvoorbeeld nieuwe producten of diensten ervaren en naar welke producten of diensten de meeste vraag is.
4. Vindbaar op Google
Bijna alle consumenten voeren online onderzoek uit voordat ze een aankoop doen. Dat betekent dat ze naar Google gaan en een of meer trefwoorden type. Als je geen website hebt, is de kans dat je op de resultatenpagina van de zoekmachine verschijnt nul. Maar als je een site hebt, kun je deze voor zoekmachines optimaliseren, waardoor je kansen om bovenaan de resultaten van Google te verschijnen toenemen en je meer zichtbaarheid krijgt bij potentiële klanten. Hierdoor zal je meer kans maken om nieuwe klanten te krijgen. Ook mensen die niet in de buurt van je winkel of bedrijf wonen, kunnen het vinden. Je kan dus een enorme doelgroep bereiken via het internet. Probeer je website goed te laten scoren in de Google zoekresultaten voor nog meer succes.
5. Geld besparen
Informatie verlenen aan je klanten vraagt tijd, is het via telefoon, e-mail, in een brochure of zelfs face-to-face. Met een online catalogus kan je heel veel informatie verlenen over je producten en diensten. Als je website eenmaal online terug te vinden is, is hij voor onbepaalde tijd beschikbaar voor je klanten, wat jou dus tijd uitspaart.
Je weet hoe prijzig het kan zijn om product informatie of prijzen aan te passen in een catalogus, brochures of op marketing materiaal. Het is veel goedkoper, makkelijker en sneller om die informatie online aan te passen. Verder kan je jouw website ook als een webshop gebruiken. Zo begeleid je potentiële klanten van het product tot de betaling. Hoe beter dit geregeld is, hoe meer omzet je kan genereren. Jouw website vormt op deze manier een extra verdienmodel.
Het hebben van een website is dus nodig. Althans, het is zeker aan te raden. Ben je zelf geen specialist in het maken van websites of wil je er gewoon geen tijd mee verliezen? Daar zijn wij natuurlijk voor! Wil je eens de mogelijkheden bespreken? Daar maken wij graag tijd voor. Stuur een mail voor vrijblijvend advies.