E-COMMERCE TRENDS IN 2021

22/01/2021

2020 is ten einde en wat was het was een bijzonder jaar. Het jaar waarin e-commerce een enorme groei heeft doorgemaakt. Zet deze groei zich door? En hoe zorg je ervoor dat je ook in 2021 bovenaan de online winkellijst van consumenten staat? Wil je weten wat de e-commerce trends zijn voor 2021? Lees dan vooral verder.

KRITISCHE CONSUMENTEN

Allereerst moeten we er rekening mee houden dat consumenten steeds kritischer worden. Dat komt voor een deel ook door de vele dropshipping webshops en ontwikkelingen rondom de externe partijen die bijvoorbeeld via bol.com verkopen. De klachten hierover stapelen zich op. Het aantal kritische online shoppers neemt hierdoor toe.

Meer transparantie

Kritische consumenten hebben als gevolg dat alle zaken die in e-commerce bijdragen aan transparantie veel belangrijker worden. Denk aan keurmerken en de identiteit van de ondernemer

Betere communicatie

Verder is het steeds belangrijker om duidelijk en volledig te zijn in de communicatie. Maak duidelijk wanneer mensen hun bestelling kunnen verwachten, communiceer ook de verzendkosten, retourvoorwaarden en alle andere relevante zaken. Zorg dat alle informatie over een product of dienst gemakkelijk toegankelijk is. Voor 78% van de Nederlandsers is het gemak waarmee online besteld kan worden, belangrijker dan de prijs van een product. Besteedt daarom veel aandacht aan je bestelproces. Biedt een snelle checkout aan en implementeer meerdere betaalmethodes. Hoe gemakkelijker het bestelproces, des te hoger de kans dat een consument bij jou een aankoop doet!

FLEXIBELE BEZORGING BELANGRIJKER DAN OOIT

Een lange tijd was gratis bezorging een trend waar geen enkele webshop omheen kon. Dat beeld is veranderd door Covid-19. Voor het eerst sinds lange tijd is flexibiliteit belangrijker geworden dan prijs. Consumenten willen het heft in eigen handen nemen en de bestelling ontvangen waar en wanneer zij dat willen. 31% is zelfs bereid extra te betalen voor verzending, als het pakket dezelfde dag nog in huis kan zijn.

OMNICHANNEL SHOPPING

Omnichannel is een soepele koopervaring voor de klant op verschillende kanalen. Retail met een omnichannel strategie is eigenlijk een vernieuwde variant van multichannel retail. Het idee van omnichannel retail is dat de klant centraal staat en dat hij zelf kan kiezen met welke kanalen en media hij wil gebruiken.

Alle informatie in de fysieke winkel, webwinkel, app en advertenties is overal hetzelfde en de klant krijgt de mogelijkheid om het product op te halen in de winkel of het artikel te bestellen in de fysieke winkel en naar huis te laten bezorgen. De retour en betaalmogelijkheden zouden ook overal hetzelfde moeten zijn.

Het kost meestal best wat moeite om op te zetten, maar omnichannel shopping loont op verschillende manieren. Het bespaart je namelijk tijd en je bouwt een diepere connectie met je klanten op. De statistieken laten zien dat bedrijven met een omnichannel strategie bijna 90% van hun klanten behouden. Het gemiddelde van het behouden van klanten ligt op 39%, dus dat is een forse stijging.

DUURZAAMHEID

Duurzaamheid is de laatste jaren iets wat heel erg belangrijk is geworden. Dit zal hoogstwaarschijnlijk ook steeds belangrijker worden. Steeds meer mensen zijn zich bewust van hun eigen voetafdruk en zoeken daarom ijverig naar milieuvriendelijke producten.

Bedrijven die actief bezig zijn met duurzaamheid presteren op de lange termijn beter dan concurrenten die niets doen met duurzaam ondernemen. Nieuwe trends en ontwikkelingen zijn het bewijs dat meer en meer bedrijven inzien dat duurzaamheid loont. Niet alleen voor de aarde, óók voor je resultaten! Steeds meer (grote) e-commerce spelers omarmen milieuvriendelijke oplossingen op het gebied van verpakkingen en last-mile delivery.

MARKETPLACES

Een online marketplace is een e-commerceplatform waar externe verkopers (third parties) de mogelijkheid krijgen om hun assortiment te plaatsen en verkopen via dit platform. Transacties en dergelijke worden uitgevoerd door de marketplace-eigenaar. De marketplace-trend is al een paar jaar bekend, maar wordt steeds belangrijker. De gebruikelijke spelers zoals Amazon en bol.com kennen we. Het succes van deze spelers is Google en Facebook niet ontgaan. Er zijn steeds meer bedrijven die de stap naar e-commerce maken, vooral sinds de uitbraak van corona. Verder is het maken en onderhouden van een eigen webshop is een dure hobby daarom spelen marketplaces een steeds prominentere rol in de mix.

SOCIAL COMMERCE

2021 wordt hét jaar van de strijd om de aandacht van de social shopper. Social-platformen willen natuurlijk niet achterblijven en doen hun uiterste best om zich in alle opzichten om te vormen tot op zichzelf staande social e-commerce partijen om de concurrentiestrijd aan te gaan met traditionele webwinkels en marketplaces. Dit doen ze door de visuele inspiratie, waar social platformen zich zo goed voor lenen, te verbinden aan sales. Zo streven de meeste social-mediaplatformen om de mogelijkheid te bieden om in-app aankopen te doen. Een aantal platformen is hiermee al aardig op weg. Als adverteerder de uitgelezen kans om in 2021 alle social e-commerce mogelijkheden binnen social media platformen eens goed te onderzoeken.

AUGMENTED REALITY

In 2021 zal de augmented reality zijn bereik in de e-commerce wereld verder uitbreiden. Augmented reality helpt klanten je product echt te ervaren. Denk bijvoorbeeld aan een online kledingwinkel. Een kledingstuk is niet direct te passen. Augmented reality biedt op zo’n moment echt een uitkomst en geeft een goede impressie van hoe de kleding je zal staan. Of denk aan meubel e-commerce winkels, waardoor klanten zich een bureau of een fauteuil in hun appartement kunnen voorstellen.

Net als bij AR zal Artificial intelligence online en offline kanalen samenbrengen. Amerikaans onderzoek voorspelt dat e-commerce winkels in 2022 ongeveer $7,3 miljard besteden aan AI. Toch klinkt het als een trend die nog even duurt voordat hij daadwerkelijk veelvuldig wordt ingezet.

Ook de toepassingen van AR binnen social media worden steeds geavanceerder. Na de introductie van AR bij Snapchat volgden al snel Facebook, Instagram en TikTok met AR-toepassingen binnen de platformen. Filters, effecten en lenzen zijn ter vermaak, maar blijken ook geheel geschikt voor branding en e-commerce. Nu we in Nederland onze tijd vooral binnen doorbrengen zullen AR-toepassingen binnen social media naar verwachting in 2021 veel vaker voorkomen met het oog op niet alleen vermaak, maar ook sales.

Waarschijnlijk zullen niet alle trends even relevant of toepasbaar zijn voor jouw webshop. Dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van je webshop en het soort producten dat je biedt. We hopen in ieder dat we je met dit artikel hebben kunnen inspireren om je goed voor te bereiden op het komende jaar.