13/05/2022
Een naam bedenken voor je bedrijf. De ene ondernemer weet het direct terwijl de ander idee na idee doorstreept. Waar haal je inspiratie vandaan voor een bedrijfsnaam? Hoe zorg je dat deze origineel is, bij jou als ondernemer past maar ook bij je product of dienst? Je leest het hier!
Je bedrijfsnaam is je visitekaartje
Een goede bedrijfsnaam is herkenbaar, blijft hangen en maakt duidelijk wat je te bieden hebt. Een passende bedrijfsnaam geeft je onderneming de juiste uitstraling. Jouw bedrijfsnaam is het eerste waar klanten mee in aanraking komen. Dit maakt jouw bedrijfsnaam automatisch een van de belangrijkste visitekaartjes van je bedrijf.
Een bedrijfsnaam of merknaam bedenken is een vak apart. Je maakt in slechts een aantal letters of woorden duidelijk wat jouw naam is. Bovendien zijn eerste indrukken en associaties van je bedrijf of merk erg belangrijk voor de klant. Mensen hebben bij woorden, klanken een gevoel. Ze koppelen er bepaalde associaties aan. Ongemerkt gaat dit proces in het brein van een mens razendsnel.
Je merknaam is een vertegenwoordiging van je merkidentiteit. Onderzoekers deden een aantal opvallende ontdekkingen. Bedrijven met korte, makkelijk uit te spreken namen trekken meer investeerders aan, halen meer winst uit marketing en hebben een hogere marktwaarde.
Gebruik deze richtlijnen voor een onvergetelijke naam
- Een naam waarmee je iedereen probeert aan te spreken, spreekt niemand aan. Probeer je daarom te richten op je ideale klant.
- Hou het simpel en kort. Lange en ingewikkelde namen zijn moeilijk te onthouden. Korte en simpele namen presteren beter.
- Zorg dat je naam makkelijk is om te spellen, onthouden en uit te spreken.
- Geef niet alles weg over wat je doet. Wees origineel en verzin een leuke verwijzing. ‘Jans Ongediertebestrijding’ is te beschrijvend. ‘Buzzkill’ daarentegen geeft een speelse hint.
- Vermijd het vermelden van veranderlijke trends, producten en locaties. ‘Haagse Fietskoning’ beperkt in locatie, product en service aanbod.
- Wat is het verhaal achter je bedrijf? Een uniek verhaal maakt je onderscheidend en zorgt ervoor dat je opvalt. Probeer dit te verwerken in je naam.
- Breid je naam uit met bijpassende slogans, functies, mascottes, services etc.
- Voorkom dat je bedrijfsnaam een gebrek aan inspanning en creativiteit uitstraalt. Geef het tijd en aandacht. ‘Bouwbedrijf Hoek’ of ‘Oranje Webdesign’ wil je vermijden.
Waar moet je nog meer op letten?
Heb je een bedrijfsnaam in gedachten, dan zijn er nog een aantal punten waar je op moet letten.
- Controleer altijd of je gewenste bedrijfsnaam beschikbaar is via het Handelsregister. Hier voer je je bedrijfsnaam in en vervolgens geeft de site aan of deze naam al wordt gebruikt.
- Controleer of de bedrijfsnaam of merknaam al is geregistreerd in bijvoorbeeld het Benelux Merkenregister.
- Heb je een internationaal bedrijf? Controleer dan goed of de merknaam goed uit te spreken is in andere talen die relevant zijn voor je bedrijf en of de naam geen vreemde betekenis heeft in een andere taal.
- Houd er rekening dat je sommige tekens niet kunt gebruiken in je bedrijfsnaam. Het is alleen mogelijk om &@+ en – te gebruiken. Andere speciale tekens en leestekens zijn niet toegestaan.