DE KRACHT VAN GAMIFICATION

10/12/2021

Spelletjes spelen of je werk gedaan krijgen? Vroeger moest je kiezen, maar tegenwoordig kan het beide.

Wat is het?

Gamification omvat alle online én offline activiteiten waaraan Game-elementen zijn toegevoegd om gedragsverandering te stimuleren. Anders gezegd: Gamification betreft alle toepassingen van Game-denken en Game-technieken in een non-Game context.

Bij gamification gebruik je dus spelelementen om gebruikers te motiveren en hun ervaring te verrijken. Bij gamification staat centraal dat je gedrag wilt stimuleren. Dit doe je door in te spelen op de intrinsieke motivatie. Dit is de motivatie die uit een persoon zelf komt. De achterliggende redenen die mensen hebben om bepaalde dingen te doen. Bijvoorbeeld leren, status of erkenning.

In het bedrijfsleven is Gamificatie het proces waarbij speltheorieën, visualisaties of methodologie gebruikt worden om bedrijfsprocessen te verbeteren. Ook wordt Gamification gebruikt voor marketing, verkoop en klantenservice, maar met creativiteit kan het vrijwel overal worden toegepast.

Het dagelijkse leven kent vele Gamification voorbeelden, waaronder:

  • Matrixborden in het verkeer die een tevreden smiley tonen wanneer weggebruikers zich aan de maximumsnelheid houden;
  • Loyaliteitsprogramma’s in winkelketens, waarin door middel van aankopen, het plaatsen van reviews of ‘tell-a-friend’-acties gespaard wordt voor korting of gratis artikelen;
  • Hardloop-apps, die niet alleen de voortgang bijhouden door het tonen van statistieken, maar ook uitdagingen geven om de hardloopprestaties te blijven verbeteren;
  • Je zit waarschijnlijk ook op LinkedIn. Is het je ooit opgevallen hoe irritant het is dat je profiel net niet op 100% zit? LinkedIn maakt met succes gebruik van een voortgangsbalk en beloningen om gebruikers te stimuleren om hun profielinformatie volledig in te vullen.

Hoe te gebruiken?

Als je gamification onderzoekt als mogelijke oplossing voor een probleem of uitdaging, dan is het van belang om te kijken of de voordelen van gamification aansluiten bij de oorzaken van de je probleem. Waarom vertonen mensen bepaald gedrag? Wat zou hun gedrag kunnen veranderen?

Gamification wordt voornamelijk gebruikt om een proces of activiteit te verbeteren. Ook leer- of trainingsactiviteiten kunnen worden verbeterd door leuke en competitieve elementen. En tot slot, het verbeteren van de betrokkenheid van gebruikers of de loyaliteit van klanten zijn ook gebieden die zeer geschikt zijn voor gamification oplossingen.

De mate waarin je gamification toepast kan sterk verschillen. Hele kleine en simpele gamification technieken kunnen al voor een groot resultaat zorgen. Gamification is echter niet altijd zo makkelijk als het lijkt, zeker als je een effect op de lange termijn wilt bereiken. We delen een aantal onmisbare tips voor een succesvolle implementatie:

1. Formuleer heldere, meetbare doelen

Wat wil je precies realiseren? Een succesvol Gamification-traject valt of staat met een duidelijke afbakening van je bedrijfsdoelstellingen. Stel heldere en meetbare KPI’s. Het is daarom van belang dat de Game de mogelijkheid biedt de voortgang van de ontwikkeldoelen te monitoren. Je wilt immers dat de Game-elementen effect hebben.

2. Communiceer duidelijke spelregels

Bedenk wat het raamwerk is waarbinnen de Game wordt aangeboden. Het is ook belangrijk om te weten dat de kracht van een spel zit in de eenvoud. Het spel is uitdagend maar het doel en de regels zijn helder.

3. De intrinsieke motivatie

Verder is het belangrijk om de drive, de intrinsieke motivatie van je doelgroep te vinden en daar op in te spelen. Gamification gaat niet om het controleren en sturen van je doelgroep. Gamification moet hun ervaring verrijken en ze helpen om hun doelen te bereiken. En als ze dat doen, dan profiteer jij daar ook van.