HET ABONNEMENT ALS VERDIENMODEL

31/12/2021

Netflix, HelloFresh, Swapfiets en Spotify: allemaal bedrijven die producten of diensten aanbieden als abonnement. In plaats van eenmalige inkomsten, ontvangen zij ‘terugkerende’ opbrengsten. Steeds meer ondernemers kiezen voor dit verdienmodel. Wat zijn de voordelen ervan? Liggen er ook voor jouw organisatie kansen om te starten met een abonnementsmodel? En hoe pak je dat dan aan?

Je kunt het abonnementsmodel toepassen op veel standaard producten en diensten. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken. Neem je bedrijfsvoering eens goed onder de loep: hoe kan je wat je nu per transactie verkoopt, ombuigen naar een abonnementsmodel? In de dienstverlening worden abonnementen ook meer gangbaar. Je kunt dan denken aan een abonnement voor het onderhoud van je ict- infrastructuur, je boekhouding of van je Google Ads campagne.

Voordelen

Het voordeel van een abonnement als verdienmodel is dat de klant weet hoeveel hij/zij per maand moet betalen en de leverancier weet hoeveel hij/zij per maand ontvangt. Beide partijen weten dus waar ze aan toe zijn. Voor de ondernemer is het extra fijn, want je inkomsten zijn gespreid, en er is zekerheid van inkomsten. Je genereert dus een stabiele inkomstenstroom, in plaats van dat je per product moeite moet doen voor de verkoop.

Naast de omzet kan ook de operationele winst stijgen door de inzet van abonnementen. De (hoge) kosten om telkens weer nieuwe klanten te werven worden namelijk een stuk beperkter. Immers, klanten blijven – als het goed is – bij je, zodat je minder hoeft te investeren in de acquisitie van telkens weer nieuwe klanten. En als het je lukt om klanten aan je te binden, ben je zelfs jarenlang verzekerd van die inkomstenstroom. Geef je trouwe klanten dus eens in de zoveel tijd een extraatje. Geef ze een goed gevoel, een gevoel van vertrouwen.
 

Hoe kun jij dit toepassen?

Voordat je een abonnementen-propositie gaat ontwikkelen, is het essentieel om een duidelijk beeld te hebben van je potentiële klant en zijn behoeftes. Het abonnement moet immers een oplossing te bieden voor het probleem van de klant. Je moet goed voor ogen hebben op welke wijze een abonnementsdienst zou kunnen inspelen op deze klantbehoeftes. Biedt het abonnement voordelen ten opzichte van losse verkoop? Welke pijnpunten worden voor de klant opgelost en is hij bereid om hiervoor te betalen?

Testen bij de doelgroep

Op basis van klantinzichten ben je mogelijk in staat om een abonnement te ontwerpen dat je in de markt kunt testen. Het is hierbij niet noodzakelijk, of zelfs niet eens wenselijk, om het abonnement in alle details uit te werken. Beter is om eerst een relatief eenvoudig basisontwerp van het abonnement te maken en die propositie te testen in de markt.

Geen paniek

Als je overschakelt op een abonnementsmodel, dalen tijdelijk de (maandelijkse) inkomsten, terwijl de uitgaven stijgen door investeringen in het nieuwe verdienmodel. Paniek! Deze situatie is echter tijdelijk. Op termijn stelt het abonnementsmodel de onderneming in staat om snellere omzetgroei te realiseren, in combinatie met een lager kostenniveau.

Als je het abonnementsmodel goed aanpakt, bieden abonnementen de mogelijkheid voor commercieel succes, minder financieel risico én blije klanten. Wil je eens sparren over jouw mogelijkheden? Daar maken wij graag tijd voor. Stuur een mail voor vrijblijvend advies.