HET BELANG VAN REVIEWS

03/12/2021

Reviews zijn een onderdeel van je onderneming die niet onderschat mag worden. Wanneer je op zoek bent naar een product of dienst scrol je al snel door de reviews van het product of de organisatie. Drie kwart van de Nederlanders leest reviews en een kwart van alle aankopen wordt bepaald naar aanleiding van een review. De ervaring van een ander is blijkbaar waardevoller dan het verkoopverhaal van een winkelmedewerker.

Reviews zijn dus een belangrijk onderdeel van het aankoopproces en ze verhogen het aantal conversies. Dit geldt voor zowel positieve als negatieve reviews. In dit artikel geven we je een beter beeld van het belang van reviews. Je leest wat voor effect ze hebben op een organisatie en hoe je reviews het beste kunt verzamelen.

Hoger in Google met meer reviews

Veel marketeers weten dat Google waarde hecht aan organisaties met veel betrouwbare beoordelingen. Reviews zijn voor Google een makkelijke manier om te bepalen of jouw product of dienst van goede kwaliteit is. Het is dan ook een ranking-factor van Google die ze al jaren gebruiken.

Google ziet reviews als unieke content. Voor Google is het belangrijk dat er genoeg informatie over jouw bedrijf beschikbaar is. Als mensen reviews bij jouw bedrijf plaatsen, heeft Google meer unieke informatie. Daardoor kan er een betere schatting gedaan worden naar de kwaliteit van jouw bedrijf. Dit heeft natuurlijk weer invloed op de rankings in Google.

Maar naast de unieke content in een review, is de kans ook groot dat hier een zoekwoord in vermeld wordt. Denk hierbij aan long-tail zoekwoorden, zoals het benoemen van een specifiek product of de locatie van jouw bedrijf.

Verder geven de meeste reviewplatforms, waaronder ook die van Google zelf, de mogelijkheid om op reviews te reageren. Maak daar goed gebruik van. Je hebt hier de ruimte om een persoonlijke reactie te geven en er wellicht relevante zoekwoorden in te verwerken. Zo laat je Google zien dat je jouw klanten en de ervaringen van deze klanten belangrijk vindt.

Waardevolle kennis

Wanneer je reviews verzamelt, krijg je een beter inzicht in wat je klanten belangrijk vinden, welke aspecten van jouw producten en diensten er echt toe doen, wat de werkelijke behoeften, verwachtingen of ergernissen zijn en waar jouw sterke en minder sterke punten liggen. Deze kennis is enorm waardevol. Hier kun je verbeterpunten uithalen voor jouw organisatie. Zo blijf je jouw bedrijf ontwikkelen.

Het verzamelen van online reviews heeft vooral zin als ze goed vindbaar zijn voor veel mensen. Denk daarom van tevoren goed na op welk(e) platform(s) je reviews wilt verzamelen.

Verzamel je reviews

Maar hoe zorg je ervoor dat de reviews binnenstromen? Uit onderzoek blijkt dat een klant met een negatieve ervaring veel sneller een review achter zal laten dan een klant met een positieve ervaring. Best oneerlijk zou je denken. Daarom geven we je een aantal stappen om aan de slag te gaan met het genereren van reviews.

  1. Bedenk een strategie die aansluit bij de organisatieNatuurlijk wil jij alleen betrouwbare en eerlijke reviews verzamelen. Een van de meest gebruikte strategieën is het opzetten van een follow-up als een klant een aankoop heeft gedaan. Dit wordt vaak gedaan met e-mailcampagnes of pushmeldingen in applicaties.
  2. Weet hoe je omgaat met goede én slechte reviewsBij het ontvangen van reviews moet je er als bedrijf op reageren, zowel op de positieve als op de negatieve reviews. Maar hoe kun je dat nu het beste doen? Het is belangrijk dat je, vooral bij de negatieve reviews, inhoudelijk reageert op de reviews. Met enkel aangeven dat je het vervelend vindt om een klacht te horen en te vragen om contact op te nemen, kom je tegenwoordig niet meer weg.

    Zie de review niet als een aanval en reageer daarom niet boos. Probeer mee te denken met de klant en achterhaal waar er wellicht iets mis is gegaan. Wees proactief en los het probleem op voor de klant. Met het reageren op slechte reviews kun je ook goed aan potentiële klanten laten zien dat je meedenkt en een goede klantenservice wil bieden.
  3. Voor wat, hoort watZoals eerder benoemd laten klanten veel minder snel een review achter als ze tevreden zijn dan als ze een slechte ervaring hebben gehad. Daarom is het belangrijk om de klant duidelijk te maken dat hun mening zeker wat waard is. Een klassiek voorbeeld is natuurlijk de winactie. Probeer je klanten iets te bieden waar ze zeer waarschijnlijk geïnteresseerd in zullen zijn. Een veelvoorkomend voorbeeld is het weggeven van korting. Een kortingscode in ruil voor een review klinkt zo gek nog niet, toch? De korting hoeft hierbij niet enorm hoog te zijn. Verzin hierbij iets effectiefs. Maak het de klant vooral niet te moeilijk met enorm lange invulformulieren en persoonlijke gegevens.