LINKBUILDING

08/04/2022

Van alle factoren die invloed hebben op de zoekresultaten is linkbuilding een van de bekendste. Hoe meer links er naar jouw website verwijzen, hoe beter, toch? Dat is vandaag de dag een stuk genuanceerder. Het gaat namelijk niet alleen om de kwantiteit maar vooral ook om de kwaliteit van de links naar jouw website. Google heeft zelf bevestigd dat backlinks één van de top 3 ranking factoren is, naast content en het AI Algoritme RankBrain. Dat alleen is al reden genoeg om actief bezig te zijn met het linkprofiel van jouw website.

Wat is Linkbuilding?

Kort gezegd is de betekenis van linkbuilding het actief vergaren van relevante links van andere websites naar jouw website. Linkbuilding is een methode die wordt ingezet om hogere posities op belangrijke zoekwoorden in zoekmachines als Google te verkrijgen. Voor Google zijn backlinks een belangrijk signaal om relevantie en autoriteit te bepalen.

Allereerst gaan we de interne linkbuilding uitleggen. Het is namelijk erg belangrijk dat bezoekers gemakkelijk van de homepagina naar andere pagina’s kunnen. Daarnaast kun je door middel van interne linkbuilding op je website, een bepaalde pagina meer waarde toekennen. Is de homepagina de belangrijkste pagina van je website? Plaats dan linkjes naar de homepagina op je onderliggende pagina’s. Google zal dit signaal oppikken en meer waarde toekennen aan je homepagina.

Dan is er nog externe linkbuilding. Om hoger in Google te komen, heeft je website autoriteit nodig. Dit bouw je op door te linkbuilden. De kwaliteit van de links is een belangrijk onderdeel. Des te hoger de kwaliteit van de link is, des te waardevoller dit is voor Google.  En hoe meer autoriteit de stem heeft, hoe waardevoller de link is. Een link van NU.nl is bijvoorbeeld veel waardevoller dan een link van de website van de plaatselijke koffiezaak. NU.nl is immers een autoriteit op internet. 

Manieren van linkbuilding

Nu we weten wat linkbuilding is is het tijd om te leren hoe je het uitvoert. Er zijn verschillende manieren van linkbuilding te onderscheiden.

  1. Backlinks zelf toevoegen
    Hierbij ga je zelf verwijzingen naar jouw website plaatsen op het internet. Er zijn veel bedrijvengids websites waar je zelf jouw onderneming aan kan toevoegen. Voorbeelden hiervan zijn blog comments en social media profielen. Dit type links zijn minder waard omdat ze zelf zijn aan te maken.
  2. Outreach
    Een van de meest gebruikte linkbuilding manieren is om backlinks te vragen. Dit proces noemen we: Outreach. Hierbij benader je andere websites met de vraag of zij naar jouw domein, pagina of specifiek artikel willen linken.  Website eigenaren zijn zich er wel van bewust dat een backlink waarde heeft en zullen daarom snel vragen om een vergoeding.
  3. Backlinks verdienen
    Nog een manier van backlinks krijgen is door ze te verdienen. Bijvoorbeeld door goede allesomvattende content te maken waarbij andere website eigenaren hiernaartoe willen verwijzen. Denk aan unieke informatie, interessante infographics en weetjes. Volgens de richtlijnen van Google zouden alle backlinks onder verdiende backlinks moeten vallen. Zo kan het algoritme namelijk bepalen welke websites en pagina’s relevant zijn. 
  4. Backlinks kopen of ruilen
    De snelste manier om backlinks te krijgen is door ze te kopen. Vroeger kon je hoge Google posities realiseren door startpaginalinks in bulk op te kopen. Hierdoor kwamen pagina’s zonder relevante content hoog in de zoekmachine. Sindsdien is het algoritme meer gaan kijken naar de combinatie van sterke content en relevante backlinks. 

Starten met Linkbuilding

Starten met linkbuilding kan als een drempel aanvoelen. Waar moet je beginnen als er zoveel verschillende informatie over te vinden is? 

Werk aan alle belangrijke onderdelen van SEO voor je begint met linkbuilding

Als je wilt beginnen met linkbuilding, dan is het belangrijk om je SEO strategie leidend te laten zijn in de keuzes die je maakt. Dit houdt in dat een zoekwoordenonderzoek naar de zoekintentie van de beoogde doelgroep de basis is voor het kiezen van de meest belangrijke focus zoekwoorden en bijbehorende long tail zoekwoorden. Uiteraard moet je daarnaast werken aan de andere belangrijke rankingsfactoren, want al deze onderdelen samen hebben uiteindelijk invloed op het succes van linkbuilding.

 Schrijf linkwaardige content

Schrijf relevante, informatieve en tijdloze content. Door zulke content te creëren is de kans groot dat andere websites gaan verwijzen naar jouw content. Maak bijvoorbeeld een kennisbank, nieuwssectie of iets wat er op lijkt. Dit is een uitstekende manier om je bezoekers van meer informatie te voorzien, op meer zoekwoorden een ranking te krijgen, je autoriteit te tonen en om meer links te vergaren.

Analyseer je concurrentie

Het is goed om te weten wat het verschil is tussen jou en je belangrijkste concurrenten. Zet bijvoorbeeld voor een belangrijke pagina de grootste concurrenten op een rij en meet het linkprofiel met een softwaretools zoals SEMrush. Vervolgens kun je snel zien wat het verschil is met de concurrentie en of je op het gebied van linkbuilding misschien wel een achterstand of voorsprong hebt. 

Kies een set focus zoekwoorden met URL’s

Voor elke website zijn er wel bepaalde zoekwoorden die het meest belangrijk zijn. Dit kan ontstaan doordat de vraag van de doelgroep hoog is of omdat het gewoon het belangrijkste product of dienst is voor je website. Voor een sterke linkbuilding strategie is het dan ook belangrijk om deze zoekwoorden te bepalen. Denk hierin na over de zoekintentie van een zoekwoord. Zo zijn conversie gestuurde zoekwoorden zoals ‘jas kopen’ natuurlijk zeer interessant, omdat de intentie er al op gericht is om uiteindelijk een jas te gaan kopen. Let ook op het zoekvolume, de huidige ranking van zoekwoorden en kies voor een goede spreiding van verschillende zoekwoorden.