MEET JE SUCCES OP FACEBOOK MET DE IPM FORMULE!

21/10/2022

Hoe kun je jouw succes op Facebook meten? Met de IPM formule! Deze formule kijkt naar de impact van je content, door het aantal interacties met je content te delen door het aantal berichten en fans.

IPM staat voor Interactions Per Mille, ofwel het gemiddeld aantal interacties per 1000 fans. De IPM formule kijkt dus naar interacties en engagement, want die factoren zeggen uiteindelijk vaak het meeste over het succes van je content.

Een bericht dat duizenden mensen bereikt, maar niet of nauwelijks likes of reacties krijgt, is waarschijnlijk niet écht succesvol. Het gaat om meer dan gezien worden: social media draait om interactie en ‘engaging content’.

Met de IPM formule kun je je Facebook succes meten en vergelijken met concurrenten. Dankzij de IPM score is het mogelijk om jezelf te vergelijken met zowel kleine als grote pagina’s. Je meet je IPM over een periode van 30 dagen. De IPM formule ziet er als volgt uit:

IPM = ((aantal comments + aantal likes) / aantal posts) / (aantal fans / 1000)

De IPM+ formule

In deze formule ontbreekt eigenlijk nog een positieve factor: shares. Het delen van je bericht is ook een belangrijke interactie die laat zien dat gebruikers betrokken zijn. Ze zijn immers zo enthousiast dat ze je content graag delen met hun vrienden en familie! Daarom is de IPM+ formule bedacht, die een eerlijker beeld geeft. Deze formule ziet er zo uit:

IPM+ = ((aantal comments + aantal likes + aantal shares) / aantal posts) / aantal fans / 1000)

Wat zegt je IPM(+) score?

De IPM of IPM+ score geeft je een indicatie van het succes van je content. Daarnaast kun je de score ook vergelijken met die van concurrenten, doordat je de IPM formule ook eenvoudig toe kunt passen op hun pagina’s. Een algemene benchmark voor de IPM score is 4. Scoor je lager dan 4, dan nodigt je content mogelijk te weinig uit om tot interactie over te gaan.

Maar moet je achterover gaan leunen als je hoger scoort? Zeker niet. De score wordt per 30 dagen gemeten, dus het is belangrijk om blijvend goed presterende content te produceren.