18/03/2022
Bezoekers lezen maar zo’n 20 procent van de tekst op je website. Met microcopy op strategische plekken, kan je het verschil maken op jouw website. In dit artikel laten wij je zien hoe je microcopy inzet voor meer conversies.
Wat is Microcopy?
Microcopy zijn kleine korte tekstjes, waarvan je als bezoeker niet eens doorhebt dat ze ons gedrag beïnvloeden, maar je wordt er wel degelijk door gestuurd in je klantreis. Dus ondanks het kleine formaat, kun je met deze stukjes tekst een groot impact creëren.
Bezoek een willekeurige website. Welke dan ook. Je vindt er beslist microcopy terug. Microcopy omvat alle woorden en zinnetjes op of in:
- Menubalken
- Knoppen
- Formulieren
- Foutmeldingen en 404-pagina’s
- Nieuwsbriefinschrijvingen
- Volg-ons-op-social-media-tekstjes
- Pop-ups
- Cookiemeldingen
- Pay-offs
- En meer
Miniteksten dus.
Wat kan je ermee?
Microcopy wordt veel gebruikt om het zetten van bepaalde stappen gemakkelijker te maken. Of om iets heel normaals memorabel te maken. Je kunt natuurlijk leuke dingen nóg leuker maken. Maar met wat aandacht en de juiste woorden kun je ook een taaie of lastige mededeling opleuken.
Met microcopy kun je bezoekers ook aanmoedigen om een stap te zetten; bijvoorbeeld door een bezwaar weg te nemen (of een voordeel te benoemen) dat je bezoeker misschien wel tegen houdt. Ook een tekst ter verduidelijking kan je bezoeker aanmoedigen om de klik te wagen.
Microcopy in jouw webwinkel
Nu je weet wat microcopy is, kun je vast al heel wat voorbeelden bedenken om het te gebruiken. Misschien gebruik je het zelfs allang zonder het te weten. In je webwinkel kun je bijvoorbeeld denken aan een bijschrift in je header of slideshow. Of aan standaardteksten die je een diepere betekenis geeft. Ga je ermee aan de slag? Zorg er dan altijd voor dat je teksten, en dus ook microteksten, passen bij jouw merk. Door hier aandacht aan te besteden laat je merkidentiteit en persoonlijkheid zien.
Vormgeving
- USP’s: Op hoeveel manieren kun jij vertellen dat jouw product van super goede kwaliteit is? Kies er een die duidelijk is maar toch origineel. Je verwerkt een USP bijvoorbeeld in of onder je headerafbeelding.
- Call-to-action: haal klanten over om te klikken door een voordeel te benoemen vlakbij je call to action. Nog een extra reden om op die knop te klikken!
Standaardteksten
- Formulieren: Vervang voor een persoonlijke touch ‘naam’ door ‘hoe heet je?’ op het contactformulier.
- Aanmelding nieuwsbrief: Wie wordt er nu niet blij van een toffe mailing die niet ‘nieuwsbrief’ heet maar ‘cadeaus op de post’?
Bestelproces
- Orderbevestiging: Deze boodschap kan wat langer blijven plakken. Jouw klant ontvangt de orderbevestiging namelijk per e-mail. Verpak dus ook je bedankje in een leuke boodschap om de ervaring af te maken.
Je laat potentiële klanten liggen
Je bezoeker is met jouw product of dienst in aanraking gekomen. Waarschijnlijk heeft hij een probleem of ambitie waar jij hem bij kunt helpen. De klant heeft dus een doel op jouw website.
Maar voordat hij iets bij je afneemt, wil hij weten of de oplossing die jij aanreikt het echt helemaal is. Hij zoekt geruststelling.
Stel: op je website verhuur je fietsen in Zandvoort. Schitterende sfeerfoto’s maken je klant lekker voor een dagje fietsen aan zee. Een opvallende ‘huurknop’ moet voor conversie zorgen. Helaas. Je laat potentiële klanten liggen. Dit kan je natuurlijk beter aanpakken!
Zo overtuig je de klant met microcopy
Kruip even mee in de huid van deze klant. Hij is niet eerder in Zandvoort geweest. Hij heeft nog geen positieve ervaring met de omgeving. En kan dus zomaar voor iets kiezen dat hij al kent. Een dag naar de dierentuin bijvoorbeeld.
Maar je hebt geluk. De foto’s op je website zinnen hem wel, dus de klant heeft interesse. Hij kent alleen de weg niet. En hij heeft geen zin om te verdwalen, juist bij die ene drukke weg waar geen duin of zee meer te bekennen is. Wat zou er gebeuren als je een zinnetje toevoegt onder de ‘huurknop’?
‘Leen gratis een gps met de 5 mooiste routes’
Ander voorbeeld. De fietser wil niet gebonden zijn aan een begin- en eindtijd.
‘Fietsen ophalen en terugbrengen wanneer het jou uitkomt’
De kans dat de bezoeker nu wel een fiets zou huren neemt toe! Je geeft je bezoekers dus een vriendelijk duwtje in de rug door je usp’s te benadrukken. Je zet een onderdeel van je aanbod in de schijnwerpers: datgene wat je klanten belangrijk vinden. Met als resultaat dat hun twijfels verdwijnen.
Microcopy is overal
Nu je je ervan bewust bent, zul je overal microcopy zien. Dat is super, want zo kun je inspiratie opdoen bij de websites die je toch al bezoekt.