NIEUWE KLANTEN WERVEN

29/10/2021

Klanten vinden, hoe doe je dat? Een onderneming valt of staat in de eerste jaren vaak met het aantal opdrachtgevers. Waar vind je jouw doelgroep en hoe krijg je deze groep zover om met jou zaken te doen?

KLANTEN WERVEN IS EEN DAGELIJKSE TAAK

De meeste startende ondernemers gaan van start met de zekerheid van enkele opdrachtgevers. Dat betekent dat er op het gebied van acquisitie vaak nog flink wat werk aan de winkel is. Ook al heb je op het moment genoeg werk en zit je met een volle planning. Misschien zit je over drie maanden wel met een gat in je agenda en inkomen. Een goede ondernemer denkt daarom altijd vooruit. Het is verstandig om van klantenwerving in eerste instantie een dagelijkse taak te maken. Maak hiervoor dus ruimte in je dagelijkse planning en besteed bijvoorbeeld een uur aan het bellen en mailen van potentiële klanten en opdrachtgevers.

WEET WAAR JE DOELGROEP ZIT

Je weet wie je doelgroep is en wat hun behoeftes zijn, maar weet je ook waar je ze kunt vinden? Het is namelijk niet heel lastig om daar achter te komen. Begin met het zoeken naar waar je huidige klanten actief bezig zijn. Onderzoek vervolgens op welk platform je potentiële klanten het meest vertegenwoordigd zijn. Verder is het goed om je doelgroep offline te benaderen.

WERK AAN JE ‘GUNFACTOR’

In tegenstelling tot wat vele denken, is vakkennis en jarenlange ervaring voor klanten vaak niet de doorslaggevende reden om wel of niet voor jouw product of dienst te kiezen. Het is eerder een ‘onderbuikgevoel’ waar klanten graag op afgaan. Ze moeten vertrouwen dat de opdracht bij jou in goede handen zal zijn. Goed nieuws voor starters zonder al te veel ervaring dus. Zorg in ieder geval dat je een goede eerste indruk maakt!

Verkoop nooit iets wat je later niet kunt waarmaken, maar wees eerlijk over wat jij op dit moment precies voor deze klant kunt betekenen. Daarnaast scoor je vaak punten door een hechte band op te bouwen met (toekomstige) klanten. Hierbij staat het bieden van een goede service vaak centraal. Ga maar na: als er eenmaal sprake is van een zekere vertrouwensband, is de kans een stuk groter dat de klant later terugkomt om meer producten of diensten af te nemen.

ZET JEZELF GOED IN DE MARKT

Net zoals je jouw product of dienst goed in de markt moet zetten, geldt dat ook voor jezelf. Als starter moet je potentiële klanten en opdrachtgevers eerst kennis laten maken met wat jij voor hen kan betekenen. Dit wordt ook wel personal branding genoemd. Het gaat erom dat je werkt aan het opbouwen van een persoonlijk merk. In letterlijke zin verkoop je in dit geval niet zozeer een product of dienst, maar jezelf.

VERGROOT JOUW VINDBAARHEID

Natuurlijk zul je als starter vooral zelf actief op zoek moeten gaan naar potentiële klanten en opdrachtgevers. Toch zijn er waarschijnlijk veel mensen op zoek naar een dienst of product zoals wat jij aanbiedt. Een website is daarom essentieel. Het aantal bezoekers van je website wordt voor een belangrijk deel bepaald door de bezoekers die via verwijzende websites bij u terecht komen. Veel aandacht besteden aan links ruilen, gratis links plaatsen, online profielen maken, reageren op weblogs / websites, zelf een weblog te starten, persberichten versturen…zorgt voor online zichtbaarheid.

BEZOEKERS VASTHOUDEN

Vele websites bieden een overvloed aan diensten, oplossingen en informatie. Hoe breder je aanbod hoe lastiger je bezoeker vindt waar hij naar op zoek is. Kies voor een specialisatie / specifiek segment en focus op een beperkt aantal onderwerpen. Zo kunnen bezoekers makkelijk de informatie vinden die ze willen en hierdoor word je positie scherper, het aanbod kwalitatiever en komt je website hoger in zoekresultaten naar boven.

Een eenvoudige manier om bezoekers te binden en aan te trekken is geven. Geef bijvoorbeeld een gratis Ebook, waardevolle tips en suggesties, interessante artikelen en ervaringen, een kennismakingskorting, een probeerversie etc. Door iets van waarde te geven bouw je aan positieve betrokkenheid en vertrouwen.

WEES CONSISTENT EN AUTHENTIEK

Een duidelijke consistente en authentieke uitstraling schept vertrouwen en maakt onderscheid. Wat zijn de drijfveren van je organisatie? Wat maakt het onderscheidend? Wat zijn de argumenten om jouw producten / diensten af te gaan nemen? Laat deze punten in woord, beeld, kleur in je online propositie naar buiten toe uitstralen. Benoem overal duidelijk de voordelen en waarde van je product / dienst.