SMS-MARKETING

01/07/2022

SMS-marketing is een manier van promotie waarbij bedrijven en organisaties berichten waaronder aanbiedingen, kortingen, coupons of notificaties verzenden via tekstberichten. Het is een methode die vergelijkbaar is met E-mail marketing, maar dan op basis van telefoonnummer in plaats van mailadres. Wat is SMS-marketing en wat zijn de voordelen?

Wat is SMS-marketing?

Twee veelgebruikte vormen van mass-marketing zijn SMS-marketing en E-mail marketing. Beide methoden kunnen in combinatie gebruikt worden, naast overlappende kenmerken vervullen ze ook unieke functies binnen een overkoepelende marketing campagne. SMS staat voor Short Message Service, deze tekstberichten zijn gratis voor de ontvanger en worden verzonden via een mobiel netwerk. Er is dus geen internetverbinding vereist om deze berichten te verzenden of ontvangen.

SMS campagne strategie

Uit onderzoek is gebleken dat SMS-berichten als minder storend worden ervaren dan e-mails. Daarnaast is er geen risico om ongelezen in een spam map te verdwijnen. Het is wel mogelijk om de afzender te blokkeren, dit is een handmatig proces. De berichtgeving is wervend of informerend vanuit een commercieel perspectief, het staat los van bijvoorbeeld meldingen wanneer een bezorger aan de deur staat.

Wat zijn de voordelen van goede sms-marketing?

  1. Persoonlijke touch
    Mensen zijn gesteld op gepersonaliseerde ervaringen. Door de voor- of achternaam van de persoon te vernoemen schep je een gevoel van nabijheid. Je kunt dit kanaal ook gebruiken om hen een gelukkige verjaardag of fijne feesten te wensen.
  2. Zorgen voor meerwaarde
    Hoe kun je jouw sms relevant en interessant maken voor je klanten? Hier volgen enkele voorbeelden:
    ● aanbieding alleen geldig voor sms-abonnees
    ● informatie verstrekken over een evenement (parking, ingang, tijdschema, enz.)
    ● afspraak terugbellen
    ● nieuw product introduceren
    ● identiteit van je klanten verifiëren wanneer zich een verdachte connectie voordoet
    ● dienst na verkoop verlenen
  3. Kort, bondig en aangenaam.
    Onthoud dat slechts één oproep tot actie per bericht essentieel is. Houd het kort en stuur geen stukjes tekst die op spam zouden kunnen lijken.