10/06/2022
We leven tegenwoordig in een wereld waar alles snel en vluchtig gebeurt. Je aandacht erbij houden is daarom soms best moeilijk. Dat is niet alleen maar een gevoel, maar een uitspraak gebaseerd op een recent onderzoek: onze aandacht spanne wordt alsmaar korter. Door al onze moderne afleidingen, van smartphones tot tablets, van e-mail tot blogs en social media, en met behulp van 5G en gratis Wi-Fi spots, bedraagt de aandachtsspanne van de doorsnee (potentiële) klant momenteel ongeveer acht seconden.
In deze blog lees je daarom hoe je ervoor zorgt dat mensen in een oogopslag begrip hebben van je nieuwsbrief en je daarmee de effectiviteit ervan vergroot.
Beperk het aantal onderwerpen
Als mensen ergens kort naar kijken, betekent dat meestal dat ze iets niet van begin tot eind bestuderen. Ze scannen datgene wat ze zien en vormen er een oordeel over. Het is dus zaak om hierop in te spelen en je bewust te zijn van dit vluchtige leesgedrag.
Maak een keuze uit de drie of vier beste onderwerpen en neem deze mee in je nieuwsbrief. Ga niet voor een waslijst aan onderwerpen, want dat gaat de lezer toch niet helemaal bekijken. En al zeker niet onthouden. Kies er als je veel meer onderwerpen hebt voor om de items op te splitsen over verschillende nieuwsbrieven en dan bijvoorbeeld niet slechts één keer per maand een nieuwsbrief te versturen, maar twee keer per maand of iedere week.
Maak gebruik van thema’s
Plaats de onderwerpen die je hebt gevonden voor je nieuwsbrief niet willekeurig onder elkaar maar bedenk een overkoepelend thema. Hierdoor creëer je een frame voor de lezer, waarmee je de kans vergroot dat hij je nieuwsbrief beter onthoudt. Gebruik hiervoor thema’s die onderscheidend zijn. Zo onderscheid je jezelf van alle andere nieuwsbrieven die de klant dagelijks binnenkrijgt.
Plaats de call-to-action button boven de vouw
Bij iedere nieuwsbrief hoort een duidelijke call-to-action. Wees duidelijk in je verwachting ten opzichte van de lezers: wat wil je dat zij doen met je nieuwsbrief? Moeten zij zich ergens voor aanmelden, iets kopen of toch wat anders? Plaats de call-to-action button dan ook niet onderaan de nieuwsbrief, maar al direct bovenaan. Onder de introductie of hoofdafbeelding bijvoorbeeld.