VIRAL CONTENT

29/07/2022

Het is lastig te voorspellen op welk moment en waarom het één wel, en het ander niet massaal gedeeld wordt op social media. Wat we wel weten is dat veel content die ‘viral’ gaat dezelfde eigenschappen heeft. Dit geeft geen garanties, maar wanneer je deze informatie combineert, vergroot je zeker je kansen.

Viral marketing is interessant voor bedrijven, om hun bekendheid een boost te geven. Dit kan om de naamsbekendheid van hun organisatie als geheel gaan, maar ook om een specifiek product.

Theorie van Berger over viral marketing

Tot voor kort werd gedacht dat viral gaan iets was wat je overkwam. Mensen spraken van geluk als de ene post veel gedeeld en gelezen werd, terwijl een ander amper tien lezers had. Uit onderzoek blijkt echter dat dit iets anders ligt. Je kunt het van te voren voorspellen. Virale content voldoet aan deze zes STEPP-eisen:

  1. Social currency: Het delen van de content biedt voordelen aan mensen. Hun omgeving krijgt er een positiever beeld door, omdat het ze grappiger, interessanter, heldhaftiger of aantrekkelijker maakt. Het laat zich graag delen.
  2. Trigger: Wanneer iets regelmatig terugkomt, is er een trigger. Zoals kerstliedjes, boodschappen doen, een nieuwe aflevering kijken.
  3. EmotieEmotie brengt mensen in beweging, of dit nu positief of negatief is.
  4. Publiekelijk: Iedereen deelt het. Je ziet het overal. Dus dan zal het wel goed zijn. Hoe vaker je iets terug ziet komen, hoe vanzelfsprekender het is dat jij het ook deelt.
  5. Praktische waarde: Tips om geld te besparen, advies hoe je iets goed geregeld, een hele scherpe aanbieding van iets waar jij echt van houdt. Wanneer iets waarde heeft, dan wordt het gedeeld.
  6. Storytelling: Mensen houden van verhalen. Dat onthouden we beter, vertellen we zelf graag en de morele les laat ons goed voelen.